آخرین اخبار
کد خبر : ۱۰۶۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۹ دی ۱۴۰۰ - 30 December 2021
به نظر می‌رسد دستورالعمل جذب بازیکن و مربی خارجی پس از جنجال در پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر، این بار گریبان پرسپولیس را می‌گیرد و مانع به میدان رفتن دو بازیکن تاجیک این تیم می‌شود.


پرسپولیس، قربانی بعدی فدراسیون فوتبال؟
 پیش از شروع فصل بیست و یکم لیگ برتر فوتبال بود که دستورالعمل جذب بازیکن و مربی خارجی به تصویب هیات رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال رسید تا پس از یک فصل، ممنوعیت جذب خارجی‌ها برداشته شود. با این حال اجرای این دستورالعمل حواشی زیادی به همراه داشت و گل‌گهر نخستین قربانی اجرای این دستورالعمل شد، البته آخرینش نخواهد بود!

به نظر می‌رسد پرسپولیس قربانی دیگر اجرای دستورالعمل جذب بازیکن و مربی خارجی باشد. در ماده یک این دستورالعمل آمده است:

پرسپولیس، قربانی بعدی فدراسیون فوتبال؟

آیا پرسپولیس محکومیت قطعی دارد؟

اشاره این گزارش به محکومیت باشگاه پرسپولیس در پرونده شکایت اوساگونا از این باشگاه است. باشگاه پرسپولیس پس از مواجهه با محکومیت ۹۶ هزار دلاری از سوی کمیته انضباطی فیفا در این پرونده، اقدام به ارائه درخواست تجدیدنظرخواهی به CAS کرد اما طبق سندی که در اختیار ایسناست، بعد از این که باشگاه با نامه CAS در رابطه با پرداخت هزینه رسیدگی تا تاریخ ۸ نوامبر مواجه شد، این هزینه را به دلیل این که از شکست در این پرونده مطمئن بود، پرداخت نکرد؛ موضوعی که مجید صدری، سرپرست مدیرعاملی پرسپولیس هم در نشست خبری‌اش آن را تایید کرد.

همچنین محمد عزتی، مدیر برنامه‌ مراکشی اوساگونا در گفت‌وگو با ایسنا درباره این پرونده گفته بود: باشگاه پرسپولیس ۹۶ هزار دلار به اوساگونا بدهکار است و ما به همین خاطر پرونده را در فیفا پیگیری کردیم. در ادامه و پس از صدور حکم توسط کمیته وضعیت فیفا، پرسپولیس به CAS  اعتراض کرد و بعد از این دادگاه پرونده را مختومه اعلام کرد چون پرسپولیس هزینه‌های دادرسی را در زمان مقرر پرداخت نکرده است.

صحبت‌های چند روز پیش مدیربرنامه اوساگونا تایید کننده مختومه شدن پرونده است. با این اوصاف رای پرونده اوساگونا قطعی فرض می‌شود و در نتیجه باشگاه پرسپولیس شرایط ماده یک دستورالعمل بازیکن و مربی خارجی را دارا نیست.

چرا با وجود محکومیت قطعی، پنجره پرسپولیس باز است؟

اگر پرونده اوساگونا مانند سایر پرونده‌های مباحث مالی فوتبال در کمیته انضباطی  فیفا پیگیری شود، پس از درخواست طلبکار از کمیته انضباطی فیفا مبنی بر اینکه بدهکار، حکم کمیته وضعیت فیفا را اجرا نکرده است، معمولا کمیته انضباطی با ارسال اخطار، فرصت یک ماهه برای پرداخت بدهی می‌دهد و بعد از آن اگر باز هم مطالبات پرداخت نشد، با اتخاذ جریمه‌ای فرصت یک ماهه دیگری می‌دهد که این بار اگر پول پرداخت نشود، پنجره نقل‌وانتقالاتی بسته می‌شود.

بنابراین در صورت پرداخت نشدن مطالبات ۹۶ هزار دلاری اوساگونا، پرسپولیس حدود ۲ ماه با بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی فاصله دارد. با این حال، این نکته تاثیری در قطعی بودن حکم پرونده اوساگونا و پرسپولیس ندارد و قطعی بودن رای به قوت خود باقی است.

چرا کارت بازی تاجیک‌ها صادر شد؟

با توجه به حکم پرونده اوساگونا این سوال به وجود می‌آید که چرا کارت بازی دو بازیکن تاجیکستانی پرسپولیس صادر شده است؟ بر اساس ماده یک دستورالعمل جذب بازیکن و مربی خارجی، عدم بدهی و پرداخت جرائم نهایی پرونده‌های قطعی باشگاه‌ها نزد فیفا و CAS توسط دپارتمان بین‌الملل و کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال تایید می‌شود.

حالا باید دپارتمان بین‌الملل و کمیته تعیین وضعیت شفاف‌سازی کنند که به چه دلایلی این تاییدیه را صادر کرده‌اند تا کارت بازی دو بازیکن تاجیک پرسپولیس صادر شود. چه بسا اگر پرسپولیس از بازیکنان تاجیکش در بازی‌های بعدی استفاده کند، با شکایت تیم‌های مقابل روبرو شود و فدراسیون فوتبال هم مانند پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر چشم روی تقصیر خود - در صدور کارت بازی - ببندد و پرسپولیس را با کسر امتیاز و محرومیت جریمه کند!

در هر صورت به نظر می‌رسد که دستورالعمل جذب بازیکن و مربی خارجی بیشتر از این که برای باشگاه‌ها چالش‌برانگیز باشد، برای فدراسیون فوتبال چالش ایجاد کرده و در اجرای درست آن با مشکل روبرو شده‌اند.

عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: