آخرین اخبار
کد خبر : ۱۰۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - 06 October 2021
*فرشید ایلاتی- وضعیت بازار مسکن مثل بقیه بازارهای دیگر حال روز خوبی ندارد و هر روز شاهد حاشیه های زیادی می شود از جمله بحث افزایش قیمت که حتی صدای سران سه قوه نیز درآماده است. سران قوا برای بحث نرخ افزایش اجاره بها سقف تعیین کردند که با توجه به چنین بازاری که داریم کار درستی که جای دفاع کردن نیز دارد. ولی مکمل آن باید در تولید و عرضه مسکن هم پیگیری شود.
تنها با سیاست های پیگیری نمی توان بازار مسکن را کنترل کرد ولی اینکه مالکین این مصوبه را رعایت کنند نیازمند زیرساختی که تمامی معاملات مسکن در سایت کدرهگیری ثبت شود. اگر معامله ای در کد رهگیری ثبت نشود و مشمول مالیات و جرائم خاصی باشد، اگر ملک اجاره داده شده باشد و بصورت اسناد غیررسمی و قولنامه ای باشد همچنین اطلاعات در سامانه بارگزاری نشود باید بعنوان خانه خالی شناسایی شود و مشمول مالیات بر خانه های خالی و انواع جرائم قرار گیرد. اگر دولت بتواند با این زیرساخت ها و مقدماتی که بیان کردم ورود کند می تواند مصوبه ای که گذاشته شده را بخوبی اجرا کند ولی اگر این مقدمات فراهم نباشد، خیلی از مالکین تمکین نمی کنند و نرخ بیشتر از آن را اعمال می کنند.

در بازار مسکن سالیان، سال نظارتی وجود نداشته، ندارد و عملاً این بازار رها شده است. اینکه دولت بخواهد دخالت کند، باید در همه سطوح باشد، هم در نظارت، هم در قیمت و هم در عرضه مسکن( چه مسکن ملکی و چه استیجاری). در حال حاضر، نکته ای که وجود دارد این است، سالیان، سال مسکن استیجاری مطرح بود همچنین بحث اجاره داری حرفه ای مطرح می شود و بعنوان سیاست های مکمل بحث کنترل قیمت و نرخ گذاری افزایش اجاره بهاست که باید در کنار این موضوعات پیگیری شود.

بحث دیگری که باید به آن اشاره کرد؛ مسئولیتی که شهرداری می تواند داشته باشد. شهرداری ها بعنوان یکی از مداخله گران قیمت زمین و مسکن در شهرها هیچ مسئولیتی در قبال مسکن ندارند که لازم است شهرداری ها مسئولیت بپذیرند و در قبال درآمدهایی که در بازار مسکن دارند و پروانه های ساخت، بحث تراکم و درآمدهای دیگر باید مسئولیت در مسکن استیجاری و اجاره داری حرفه ای کمک به دولت کنند تا مسکن استیجاری توسعه یابد. اینها سیاست های مکمل است که به تنهایی و با این سیاست های دستوری که بر افزایش قیمت تاثیر بسزایی گذاشته نمی توان بازار مسکن را بخوبی کنترل کرد.

موضوع دیگری که اهمیت بسزایی نیز دارد؛ بحث تولید و عرضه پایدار مسکن است. فشار زیادی که در بازار وجود دارد بخاطر عملکرد دولت قبلی است که رکود 900 هزار واحد مسکونی به زیر 325 هزار واحد مسکونی سقوط کرد. یعنی تولید مسکن در 8 سال قبل دولت به یک سوم کاهش یافته است. در حال حاضر این تجمیع فشارها در کاهش تولید مسکن خود را نشان داده است. برای اینکه بتوانیم در سال های بعد چنین فشاری را نداشته باشیم دولت برای تولید مسکن باید خود را به بهره برداری لازم برساند. نهضت ملی مسکنی که اعلام شده را باید به نتیجه برساند. اگر دولت تغییر سیاست در این حوزه ندهد شرایط بدتر از امروز خواهد شد.

* کارشناس حوزه مسکن

منبع: افق تازه


عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: