آخرین اخبار
کد خبر : ۱۰۸۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - 10 November 2021
یک کارشناس بورس در گفت وگو با افق تازه:
خبرنگار زهرا ترابی- کارشناس بازار بورس براین باور است: دولت با انواع محدودیت‌ها در بازار ارز باعث شده که ارز نیمایی قابلیت خودش را از دست بدهد و موجب شده استقبال از این ارز نیز کم شود. در حال حاضر ارز نیمایی به قیمت 25000 تومان باز ارز مازاد دارد.

حسین محمودی اصل کارشناس بازار بورس در گفتگو با  افق تازه، در پاسخ به این پرسش، تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند این بازار با وجود اختلاف قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد، مجال رشد نخواهد داشت گفت: اصولاً بخش شفاف اقتصاد کشور و بخش مولد اقتصاد کشور تحت تأثیر کمبود بودجه دولت قرار گرفته‌اند و به جای اینکه دولت از بخش غیر مولد تورم زا و بدون شناسنامه دنبال اخذ مالیات و هزینه باشد متاسفانه به دنبال این است که به نرخ پایین‌تر از شرکت‌های بزرگ و صادراتی کشور که عموماً فولادی و پتروشیمی و پالایشگاهی هستند هزینه‌های خود را پوشش بدهند.

وی ادامه داد: بنابراین، طبیعی است که همین امر باعث شود تا نقدینگی به سمت تولید هم نیاید. به دلیل اینکه تولید تحت فشار حداکثری است. با توجه به اینکه کمبود برق و قیمت گذاری که در تولید صورت می‌گیرد این عرصه کاریزماتیکی که دارد از بین می‌رود. دولت باید بپذیرد که بخش تولید تحت فشار است.

محمودی اصل افزود: یکی دیگر از بخش‌های مهم بخش ارز است. زمانی که به ارز نیاز داریم ضمن اینکه باید مشوق صادراتی داشته باشیم باید قیمت عرضه به بازار آزاد نزدیک باشد که انگیزه‌های صادرات افزایش پیدا کند. اما با دلار 25 تومانی سامانه نیما قطعاً انگیزه‌های صادرات کور می‌شود و از طرفی توان تولید هم تضعیف می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: طبیعی است، وقتی دلار در بازار آزاد 32 هزار تومان است قطعاً هزینه‌های تولید نیز بر همین اساس شکل می‌گیرد. از نیروی انسانی گرفته تا هزینه‌های اداری و کل هزینه‌های تولید بر این اساس شکل می‌گیرد. بنابراین، اینکه شرکت‌های ما مجاز نباشند که بیایند و دلارهایشان را به قیمت بازار آزاد یا بازار سنا بفروشند طبیعتاً شرکت‌ها را تضیف می‌کند و انگیزه‌های صادرات را پایین می‌آورد. فلذا باعث می‌شود که استقبال از بازار سهام کمرنگ‌تر شود.

وی ادامه داد: طبیعتاً اگر این اتفاقات نیفتد و بعنوان یک پدیده اقتصادی به مسائل اقتصادی نگاه کنیم و به جای تصمیمات سیاسی و گاها غیر کارشناسی اگر به سمت تصمیمات کارشناسی برویم قطعاً باعث می‌شود که بخش تولید رونق گیرد و طبیعتاً نقدینگی به سمت تولید می‌رود و از سوی دیگر استقبال از بازار بورس و شرکت‌های بورسی افزایش پیدا می‌کند. فلذا مبنای قیمت گذاری در بازارهای مصرفی دلار با قیمت بازار آزاد است که نمی‌توانیم هیچ اقدامی در این باره کنیم.

محمودی اصل براین باور است: اگر تصمیمات کارشناسی در حوزه اقتصادی شکل بگیرد و ملاک تصمیمات صرفاً اقتصادی باشد طبیعتاً نتایج اقتصادی مشخصی به بار خواهد آورد که باعث افزایش ورود نقدینگی به تولید و استقبال شرکت‌های تولیدی خواهد بود که میزان سود آنها نیز معقول خواهد شد و به جای اینکه منابع به سمت دلالی برود سرمایه گذاری در تولید افزایش پیدا می‌کند که طبیعتاً از این طرف هم باعث کاهش قیمت در بازار ارز می‌شود.

این کارشناس بیان کرد: به دلیل اینکه مبنای تصمیم گیری در بازارها با قیمت ارز آزاد است طبیعتاً این امر باعث می‌شود که قیمت بازار آزاد ارزان‌تر شود که در پی آن سود شرکت‌ها بالا می‌رود و تورم عمومی نیز کمتر می‌شود که طبیعتاً به نفع همه بخش‌های اقتصادی کشور است. تصمیمی هم که بانک مرکزی گرفت؛ شرکت‌ها ارزهای خود را در بازار عرضه کنند تصمیم خوبی در این مقطع زمانی بود که باید زودتر از اینها اعمال می‌شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازاری به نام بازار نیمایی داریم که در این بازار نیمایی ارزها به صورت حواله است که این بخش از اقتصاد کشور ما و این شرکت‌هایی که بخش اعظم ارزی خود را به قیمت بازار نیمایی عرضه می‌کنند، طبیعتاً این شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند و با حاشیه سود کمتری مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اقدام دولت در بازار گفت: به نظرم من، دولت با انواع محدودیت‌ها در بازار ارز باعث شده که ارز نیمایی قابلیت خودش را از دست بدهد و موجب شده استقبال از این ارز نیز کم شود. در حال حاضر ارز نیمایی به قیمت 25000 تومان باز ارز مازاد دارد، چرا مازاد دارد؟ چون شما نمی‌توانید با این ارز هیچ کاری کنید، یا باید کالای اساسی وارد کنید که آن هم مصیبت‌های خاص خودش را دارد و یا باید کالاهایی که مجوز دارند و مشمول محدودیت و ممنوعیت نیستند را وارد کنید که طبیعتاً باعث می‌شود تقریباً دلار نیمایی بی مصرف بماند و برای همین تقاضا و قیمت آن هم کم می‌شود.

محمودی اصل اظهار کرد: دولت باید اجازه دهد برخی کالاها وارد کشور شود ولی متاسفانه قیمت ارز در بازار نیمایی به دلیل محدودیت‌های موجود باعث شده که پایین‌تر و بدون کاربردتر شود. دولت بایستی اجازه دهد برخی از کالاها وارد شود ولی متاسفانه به دلیل ممنوعیت عرضه کالاها ما شاهد این هستیم که بسیاری از کالاها امکان واردات را پیدا نمی‌کنند و متاسفانه شاهد هستیم که قیمت کالاها در برخی اقلام با دلار ۵۰ الی ۶۰ تومانی رقم می‌خورد که باید این موضوع را حل کنیم تا باعث شود دلار نیمایی کاربردی‌تر شود.

خبرنگار زهرا ترابی
منبع: افق تازه

عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: