کد خبر : ۱۰۸۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۴ تير ۱۴۰۱ - 15 July 2022
رسول سلیمانی- دولت متعهد شده است که تا پایان دوره 4 سالهٔ خود دو میلیون مسکن بسازد و این موضوع باعث شده است که افرادی که قصد خرید خانه در تهران را دارند برای خرید منزل مسکونی دچار تردید شوند. دولت با طرح نهضت ملی مسکن، اطراف تهران در شهرهای پاکدشت، ورامین، هشتگرد، بومهن، نصیرشهر، اسلام شهر، ایوانکی و ..... اقدام به ساخت مسکن خواهد کرد.
به گزارش افق تازه در قالب این طرح 620 هزار واحد مسکن در استان تهران به مدت چهار سال ساخته خواهد شد که سالانه به مدت 4 سال 155 هزار واحد تحویل مردم داده می‌شود. سؤال‌هایی زیادی دربارهٔ نهضت ملی مسکن وجود دارد اما کلیت ماجرا به دلیل مشکلات جمعیتی ناشی از عدم تهیه مسکن برای جوانان قابل قبول است. اجرای صحیح طرح برای از بین بردن قیمت کاذب مسکن، خانه دار شدن جوانان، تسهیل کردن ازدواج و افزایش رفاه عمومی می‌باشد. همانطور که گفته شده تعدیل قیمت مسکن از رئوس اصلی این طرح به خصوص در تهران است. آیا این مهم ممکن می‌شود؟ تعداد خانه‌های موجود در تهران دو میلیون و هشتصد و هفتاد و پنج هزار مسکن اعم از ویلایی و آپارتمان است. طرح نهضت ملی مسکن تعداد خانه‌های تهران را 25 درصد افزایش خواهد داد و شوک بزرگی به قیمت مسکن به خصوص تهران وارد خواهد کرد. این میزان افزایش قابل توجه تعداد آپارتمان در بازار متلاطم مسکن، مردم را به ساحل آرامش کاهش قیمت‌های مسکن خواهد برد؟ طبق اطلاعاتی که ارائه شد جواب همه بله خواهد بود اما تعداد مسکن تنها متغیر قابل بررسی این بازار نیست بلکه ما باید تعداد خانوارهایی که هر ساله به تهران مهاجرت می‌کنند را هم مدنظر قرار دهیم. طبق آمارهای دولتی هر ساله 223 هزار نفر به تهران مهاجرت می‌کنند که با تقسیم این عدد بر 4 که نُرم تعداد اعضای خانوار در ایران است به عدد 55 هزار و 750 خانوار می‌رسیم. یعنی شوکی که هر ساله دولت به بازار مسکن می‌دهد 100 هزار واحد آپارتمان می‌شود یعنی تقریباً سه و نیم درصد در هر سال به بازار مسکن تهران اضافه خواهد شد که رقم بزرگی است. دولت با وجود این که طرح حمایتی و خاصی را در پیش گرفته است اما اگر با همین ضریب امسال، ورود مهاجران به تهران را داشته باشیم ظرف 10 سال آینده با شرایط تولید فوق العاده مسکن در تهران به جای اول خود باز خواهیم گشت.
مهاجرت تنها راه بقا
وقتی در مورد سیاست‌های توزیع امکانات، تجدید نظری حاصل نمی‌شود و همهٔ توانمندی‌های پزشکی، رفاهی، خدماتی، دولتی و تجاری در یک نقطه متمرکز می‌شوند نتیجه این خواهد شد که خانه‌ها و آپارتمان‌های پایتخت به قیمت نیویورک خرید و فروش می‌شوند. جای بسی تعجب است که مساله امنیتی رسیدگی به خالی شدن مرزها از سکنه در هیچ کجای طرح‌های اجرایی کشور لحاظ نشده است و همچنین خطر نابود شدن همهٔ زیرساخت‌های موجود در تهران با یک زلزله ساده مورد بحث کمیسیون‌های مربوطه نیست. تهران شهر بزرگی است و داشتن شهر بزرگ در اقتصادهای در حال توسعه یک امر اپیدمی است اما این میزان از متراکم شدن با هیچ عقل سلیمی توجیه نمی‌شود به خصوص کشور ما که بسیار پهناور است و گهگاهی از طرف یکسری از کشورها تهدید می‌شود. آیا وقت تجدید نظر از تمرکز همهٔ پایتخت‌های سیاسی، فرهنگی، ورزشی، تجاری و فرهنگی در نقطه‌ای به اسم تهران نرسیده است. ما مدام صحبت از دشوارسازی مهاجرت به تهران و تشویق مردم برای زندگی در استان زندگی خودشان را داریم اما تا به حال به این فکر کردیم که بدون شغل و امکانات زندگی چه قدر سخت سپری می‌شود.


خبرنگار: رسول سلیمانی
منبع: افق تازه









عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: