آخرین اخبار
پربازدیدترین
کد خبر : ۱۰۸۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - 16 August 2022
در گفت و گوی افق تازه با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد
فاطیماه میرزایی دخت - اگرچه امروز، شنبه چهارم تیرماه سال ۱۴۰۱، بیشترین اثر منفی بر بازار، از سوی فملی، فولاد و شپنا بود. امّا سهام گروه خودروسازی توانستند همچنان پیشتاز باشند و بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بگذارند.



به گزارش افق تازه حسین مریدسادات، مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه، در رابطه با روند معاملات امروز بازار سرمایه اظهار کرد: روند امروز بازار سرمایه جذاب نبود و اگر بخواهم قهرمان امروز آن را اعلام کنم باید بگویم گروه خودرویی، عملکرد نسبتاً خوبی را از خود بر جای گذاشتند که این نشان می دهد ما کماکان درگیر حجم و ارزش پایین معاملات هستیم و این ها داده هایی هستند که روی تابلوی بازار به آن ها نیاز داریم؛ به طوری که متأسفانه، همچنان در بازار، اوراق به فروش می رسد و سود نرخ بهره بین‌بانکی کماکان بالای ۲۰ درصد است و همه این ها دیتاهایی هستند که نشان می دهند حال و روز بازار خوب نیست. ولی اگر به نقشه بازار نگاهی بیندازیم، می بینیم که نه تنها گروه خودرویی، بلکه با توجه به این که فراکابی ها، به نقاط حمایتی خود رسیده بودند و همچنین برخی از بانکی ها نیز عملکرد خوبی داشتند و به نوعی، شاید بازار به استقبال توافقات برجام رفت. یعنی عملکرد امروز ریالی ها خوب بود ولی کماکان بازار، اندر خم یک کوچه ی ارزش معاملات ۵ هزار و ۶۰۰ میلیاردی بود و این، عدد بسیار کم و آزاردهنده ای برای بازار است.

او در پاسخ به این پرسش که «رشد گروه های خودرویی تا چه اندازه می تواند در وضعیت کلی بازار سرمایه اثرگذار باشد؟»، گفت: در حال حاضر، یک سری از قوانین نانوشته در بازار ثبت شده است حتی به درست و حتی به غلط و گفته می شود که معمولاً گروه خودرویی و بانکی، لیدر کلاسیک بازار هستند. یعنی هر زمانی که حال آن ها خوب باشد شرایط کل بازار مساعد است و این موضوع می تواند به کلیّت بازار کمک کند چراکه هر دوی این گروه ها به لیدرهای کلاسیک بازار شناخته شده اند. به همین دلیل، اگر این دو گروه برای یکی دو روز، دارای صف خرید شوند این موضوع می تواند به کل بازار سرایت پیدا کند و اگرچه بازار از نظر اعداد و ارقام تکنیکالی، جای بدی نیست، اما بدون شک، مثبت بودن و حال خوب این گروه ها می تواند تأثیرگذار باشد و به کل بازار کمک کند.
مریدسادات، درخصوص این که فردا، روند معاملات بورس در چه جهتی حرکت خواهند کرد؟، ادامه داد: واقعیت این است که بورس شرایط خوبی ندارد. چون به جز گروه خودرو، بقیه بازار عملکرد خوبی را از خود نشان نداده اند و دلیلش هم این است که ما همچنان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت را داریم؛ به طوری که امروز، حدود ۲۹ میلیارد تومان بوده است و باز هم خروج پول حقیقی، یعنی حدود ۲۷۵ میلیارد از بازار را داشته ایم و اگرچه در مقایسه با روزهای گذشته، عملکرد بازار بهتر بوده است. اما به طور کلی، تا پول وارد بازار نشود کماکان این شرایط وجود دارد. یعنی ورود پول به صندوق و خروج پول از بازار را داریم و بخش اعظمی از بازار هم در بازه معاملاتی منفی معامله می شود که این موضوع نشان دهنده وجود ابهامات پیش رویِ بازار است.
این تحلیلگر بازار سرمایه، با اشاره به روند معاملات بورس تا پایان هفته افزود: درواقع، بازار، بازار خبری است و اگر من به‌عنوان تحلیلگر بخواهم در این خصوص صحبت کنم، باید بگویم که در حال ارائه دیتای چند ساعت پیش هستم. اما در این میان، به بیان چند کلیدواژه می پردازم که اگر مخاطبان، آن ها را روی تابلو چک کنند برایشان کمک کننده است.
نکته اول این که، بالارفتن ارزش معاملات بازار، بالای ۷ هزار میلیارد تومان است. یعنی ما باید حداقل، دو الی سه روز، بالای ۷ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات داشته باشیم که این خروج پول باید به ورود پول به بازار تبدیل شود و از همه مهم تر، تعداد کدهای حقیقی خریدار است که امروز، ۱۸۸ هزار کد بود و باید به حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار کد افزایش پیدا کند تا بتوانیم بگوییم که بازار، پویایی دارد. در غیر این صورت، بازار را خنثی پیش بینی می کنم؛ به طوری که به نظر بنده، بازار در ارزندگی خرید سهام و ابهامات، یک حالت بلاتکلیفی دارد و درواقع، خنثی است.


خبرنگار: فاطیماه میرزایی دخت
منبع: افق تازه
عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: