آخرین اخبار
پربازدیدترین
کد خبر : ۱۰۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - 05 November 2022
همایون دارابی* - بسته دولت برای حمایت از بازار سرمایه منتشر شد. این بسته تلاشی است برای این‌که بتوان بازار را باثبات کرد و هم این‌که نگرانی سهامداران رفع شود.
اولین بند بسته حمایتی از بازار سرمایه درباره بیمه کردن پورتفوی تا ۱۰۰ میلیون تومانی افزایش حقیقی است. همان‌طور که می‌دانید، ۹۶ درصد سهامداران عملاً زیر ۱۰۰ میلیون تومان هستند و مشمول این قضیه می‌شوند. به عبارتی، بورس می‌گوید عملاً من آماده هستم برای یک‌سال ۲۰ درصد به شما بازده بدهم اگر پرتفوی شما این بازده را برای شما حاصل نکند. این موضوع عملاً می‌تواند به سهامداران کمک کند.
از سوی دیگر، برای صندوق‌های درآمد ثابت که نگرانی روی ارزش سهام آن‌ها وجود دارد، تا ۴۰ هزار میلیارد تومان تضمین اصل و اوراق تبعی‌اش در این بندها منتشر شده است. همچنین تلاش شده هماهنگی بیشتری بین حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها برقرار باشد.
در عین حال، همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در مدیریت نرخ سود دیده شده که در حال حاضر مهم‌ترین عامل ریزش بازار، نرخ سود بانکی است.
این‌ها تلاشی است برای این‌که شرایط بازار سهام تغییر کند. امیدواریم این بسته تا حدودی بتواند نگرانی را از بازار رفع کند؛ آن هم در شرایطی که بازار در وضعیت خوبی قرار ندارد.در حال حاضر نرخ سود بانکی بالا است و همین مساله باعث می‌شود که تمایلی به سرمایه‌گذاری مولد وجود نداشته باشد. بانک‌ها رقابت بسیار شدیدی روی سود بانکی انجام می‌دهند و سپرده‌ها را جذب می‌کنند.از طرفی، شرکت‌های بزرگ دسترسی به تسهیلات بانکی ندارند و فروش دارایی‌ها را در دستور کار قرار می‌دهند. در کنار آن، نرخ نیمایی ارز آسیب بسیار شدیدی را به بازار زده است. یعنی در ۶ ماه در حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان تقریباً شرکت‌های بورسی از محل مابه‌التفاوت نرخ نیما و آزاد زیان دیده‌اند که تازه خیلی کمتر بوده نسبت به ۶ ماهه دوم امسال که در آن قرار داریم.قیمت‌گذاری دستوری هم فشار زیادی به شرکت‌های بورسی آورده است. همین الان یک شرکت لاستیک‌سازی گزارش داده از این‌که ۳۸ درصد مواداولیه‌اش گران شده، اما فقط ۱۵ درصد افزایش نرخ داشته است. بر همین اساس، طبیعی است که شرکت‌ها زیان‌ده یا با افت شدید درآمد مواجه شوند.تا مادامی که شرایط این‌گونه باشد، تقریباً نمی‌توان با شرایط آینده بازار سرمایه امیدوار بود.
*کارشناس بازار سرمایه
عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: