کد خبر : ۱۰۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 20 December 2022
قیمت میوه و شیرینی و آجیل چقدر گران شد؟
قیمت ملزومات شب یلدا برای خانواری چهار نفره افزایشی بیش از چهارصد درصد را تنها در چهار سال تجربه کرده است.



افزایش سرسام‌آور ملزومات شب یلدا / یک سفره‌ی چهار نفره چند؟


ایمان ربیعی- برآورد یک سفره ساده برای شب یلدا با ملزوماتی ساده نظیر میوه و آجیل و شیرینی ، تنها نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است . اگر هزینه خرید میوه شامل انار، پرتقال، سیب، هندوانه و نارنگی مد نظر قرار گیرد و یک کیلو آجیل و شیرینی نیز به این رقم اضافه شود، خانوار ایرانی باید نزدیک به هشتصد هزار تومان پرداخت کند. این در حالی است که همین ملزومات در سال گذشته قیمتی در حدود چهارصد هزار تومان را دارا بود. افزایش نزدیک به دویست درصدی قیمت تنها در یک سال ، در شرایطی رخ داده است که بخش مهمی از کالاهای در همین یک سال بیش از صد درصد رشد قیمت را شاهد بوده‌اند .

بیشتر بخوانید:

افزایش عجیب و غریب دستمزد در راه نیست/ تغییر نرخ سود بانکی بررسی می‌شود

این میوه‌های خارجی را باید از طلا فروشی بخرید!/ میوه‌هایی با قیمت میلیونی

این جدول دربردارنده قیمت ملزومات شب یلدا بدون محاسبه شام است . محاسبه شام قیمت ملزومات این شب را برای چهار نفر میلیونی می‌کند.

شب یلدا

فعالان بازار چه می‌گویند؟

علی بهره‌مند، رییس اتحادیه قنادان در گفتگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه بازار با کمبودی روبرو نیست، تاکید کرد: قیمت شیرینی شب یلدا افزایش نخواهد داشت.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: بازه قیمت مشخصی تعیین شده است که برای شیرینی تر هر کیلو ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، زبان و پاپیونی ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و دانمارکی نیز ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بوده و بر این اساس نظارت صورت می‌گیرد و تشخیص کیفیت و قیمت با بازرس اتحادیه است.

از سوی دیگر هر چند رییس اتحادیه آجیل فروشان نیز از وجود کافی کالا در بازار سخن می‌گوید، یک فعال صنفی در این حوزه در محدوده دروازه شمیران به خبرنگار ما گفت: اغلب مردم خریدشان را برای روز پایانی گذاشته‌اند اما تا سال‌های قبل ما آجیل را برای شب یلدا کیلویی می‌فروختیم اما الان مردم در ابعاد نیم کیلو و گرمی از ما خرید می‌کنند .

اسداله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی نیز به خبرانلاین گفته است: کمبودی رد بازار میوه نیست و ذخایر مناسبی وارد بازار شده است . رصد بازار میوه در سطح شهر نشان می‌دهد خرید میوه هنوز تغییری نکرده و اغلب افراد خرید را به امروز و فذدا موکول کرده‌اند-

تورم مواد غذایی می‌تازد

قیمت مواد غذایی در ایران در حالی دستخوش افزایش قابل توجه شده است که پیش از این نیز تورم بالاتر از سی درصد سبد معیشتی خانوار ایرانی را نشانه رفته بود. کاهش قدرت خرید در شرایط کنونی محسوس است .

هر چند روسای اتحادیه‌های میوه و تره بار و شیرینی فروشی و آجیل فروشان اعلام کرده‌اند که کمبودی در تهیه ملزومات شب یلدا نیست اما با این حال بسیاری از کسبه از نبود رونق در بازار می‌نالند و معتقدند که با کاهش محسوس فروش روبرو هستند . بسیاری از فعالان اقتصادی دلیل این ریزش تقاضا را کاهش شدید قدرت خرید می‌دانند .

لازم به ذکر است که نرخ تورم مواد غذایی بر اساس امارهای ارائه شده در آبان ماه سال جاری به ۶۳.۴ درصد رسیده است.

این شاخص در روند سالانه و ماهانه به ترتیب ارقام ۶۱.۳ و ۱.۳ واحد درصد را نشان می‌دهد. گروه «میوه و خشکبار» با ثبت تورم ۳.۹ واحد درصدی، همچون ماه گذشته رکورددار افزایش قیمت در طول یک ماه به حساب می‌آید.

«روغن‌ها و چربی‌ها» تنها گروهی است که در آبان ماه نرخ منفی تورم را ثبت کرد. اما این گروه در شاخص نقطه‌ای و سالانه همچنان پیشتاز نرخ تورم به حساب می‌آید و بیشترین تأثیر را روی تورم عمومی ۴۸.۱ واحد درصدی (نقطه‌ای) گذاشته است. نرخ تورم این گروه نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۵۲.۸ درصد و طی ۱۲ ماه منتهی به آبان ۱۵۷.۴ درصد است.

عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: