آخرین اخبار
کد خبر : ۱۰۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - 02 March 2023
سروش بامداد- در سالگرد صدور 8 فرمان سید ابراهیم رییسی به مدیریت صنعت خودرو به جای هر توضیحی یا طرح این پرسش که از ضرب‌الاجل‌های اعلام شده چه خبر یادآوری آنها خالی از لطف نیست.


سال‌گردِ 8 فرمان خودرویی رییسی/ قرار بود 6 ماهه تحول ایجاد کند/ ضرب‌الاجل‌ها تمدید می‌شود؟

 
  سال پیش و درست در چنین ساعت و روزی ( 11 اسفند 1400 خورشیدی) رییس جمهوری به صورت از پیش اعلام نشده از پارکینگ‌ها و خط تولید شرکت ایران خودرو بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و مسایل این شرکت تولیدی قرار گرفت و در پی آن 8 فرمان صادر کرد تا طی 6 ماه شاهد تحول باشیم. (ضرب‌الاجل برخی بندها سه ماهه است و طبعا از آنها 4 سه ماه گذشته است).

 
سالگرد 8 فرمان خودرویی رییسی/ قرار بود 6 ماهه تحول ایجاد کند
 
   بعد از یک سال البته روشن است که تا چه اندازه محقق شده‌اند و  آقای رییس جمهوری هم با کسب تجارب جدید قاعدتا باید دریافته باشند که قضایا پیچیده‌تر از آن است که با تدابیری از جنس دوران ریاست قوه قضاییه یا تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و به صرف بازدید سرزده و پای درددل مراجعین نشستن و صدور فرمان سامان پذیرند.
  
 
   از این رو به همین یادآوری بسنده و همان 8 فرمان را مرور می‌کنیم. این اشاره هم مناسبت دارد که سال پیش و در جریان این بازدید سرزده از انتصاب مدیرعامل جدید ایران خودرو تنها یک ماه می‌گذشت و حالا هم او برکنار شده است هر چند خود به صدا و سیما گفت اصطلاح برکناری درست نیست ولی به هر رو در سالگرد 8 فرمان دیگر در مصدر کار نیست:
 
   
۱- در حوزه تولید 
 
الف) تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ % افزایش یابد.
ب) سازوکارهای لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز، فراهم گردد.
پ) در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
 
۲- تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، فراهم گردد.
 
۳- نسبت به تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکتهای خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداکثر ظرف ۲ ماه آینده، اقدام شود.
 
۴- به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع گردد و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.
 
۵- در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت مندی مردم؛
 
الف) ضمن حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه، فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه کشی) فوراً اصلاح و شفاف سازی لازم در آن صورت گیرد.
ب) از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیش فروش شده باید بدون تاخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری گردد.
پ) هرگونه واگذاری خودرو به شرکتها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی به صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.
 
 
۶- به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، هرساله حداقل ۲۰ هزار خودرو (کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی بوس) فرسوده، از رده خارج شده و جایگزین کردن آنها با خودروهای با کیفیت برای صاحبان مشاغل مربوطه، تسهیل شود.
 
۷- به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل؛
الف) هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع است و دستگاههای مسئول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله نمایند.
ب) خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، می بایست حداقل با ۳ سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.
 
۸- واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه آینده به بخش غیر دولتی تعیین تکلیف شود.
عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: