آخرین اخبار
کد خبر : ۱۱۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - 18 March 2023
یک فوق تخصص غدد به تشریح نکات ضروری برای بیماران دیابتی در ایام تعطیلات نوروز پرداخت.


توصیه‌های نوروزی برای دیابتی‌ها

 
دکتر کارون شاه ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز گفت: در این ایام بطور معمول دسترسی بیماران به پزشکان کمتر می شود و نیاز است که بیماران دیابتی حتما پیش از شروع تعطیلات به پزشک معالج خود مراجعه و توصیه‌های لازم برای نوروز و میزان مصرف دارو را از پزشک خود دریافت کنند.
 
وی افزود: بطور کلی برخی توصیه‌ها وجود دارد که تمام بیماران دیابتی ملزم به انجام آن هستند تا در تعطیلات نوروز دچار مشکل نشوند.
 
شاه ابراهیمی گفت: اولین نکته مهم بحث تغذیه این بیماران است، چرا که در تعطیلات نوروز مصرف برخی خوراکی ها مانند میوه و شیرینی و آجیل افزایش می یابد و بیماران دیابتی باید به جد مراقب میزان مصرف این خوراکی‌ها باشند.
 
وی افزود: در وهله اول مصرف شیرینی و مواد قندی برای این بیماران اصلا توصیه نمی‌شود، اما چنانچه بیماران اصرار به مصرف این مواد دارند توصیه می شود از شیرینی های کوچک و نخودی و به میزان بسیار کم استفاده شود.
 
وی افزود: در خصوص میوه هم مصرف روزانه سه واحد میوه متنوع کافی است و نباید بیش از این مصرف شود.
 
شاه ابراهیمی با بیان اینکه مصرف آجیل منع چندانی برای بیماران دیابتی ندارد، گفت: در خصوص آجیل و خشکبار این بیماران آزاد هستند، اما توصیه می شود روازنه یک مشت آجیل مصرف شود.
 
وی با تاکید بر لزوم افزایش مصرف سبزیجات و لبنیات در برنامه غذایی بیماران دیابتی، گفت: توصیه می‌شود این بیماران در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها مصرف کربوهیدرات‌ها را کم کرده و بیشتر سالاد مصرف کنند.
 
وی افزود: هر بیمار دیابتی باید سه وعده اصلی غذا و دو میان وعده داشته باشد و توصیه اکید این است که این وعده‌ها متعادل بوده و به هیچ عنوان پرخوری نکنند.
 
این فوق تخصص غدد با بیان اینکه بیماران دیابتی باید بصورت مستمر قند خود را کنترل کنند، گفت: برای بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند، کنترل قندخون باید روزانه انجام گیرد.
 
وی افزود: همچنین تمام بیماران دیابتی که دچار خشکی دهان و افزایش ادرار شدند باید سریعا نسبت به سنجش قند خون خود اقدام کرده و نکات لازم برای کنترل قند خود را سریعا انجام دهند.
عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: