آخرین اخبار
کد خبر : ۱۱۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۲ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - 23 May 2023
ضرغامی پاسخ داد
عزت‌الله ضرغامی اظهاراتی را درباره ماجرای سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد، "کشف شبکه جاسوسی علیه گردشگری ایران" و رابطه با مصر و رقابت با عربستان بیان کرد.



سرقت فرش‌های سعدآباد، شبکه جاسوسی و چند موضوع مهم دیگر


به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سه‌شنبه دوم خردادماه در جمع خبرنگاران درباره مشخص نبودن آمار اشیاء منقول، با توجه به اتفاقی که در موزه همدان رخ داد و مولاژ آثار تاریخی را به جای اثر اصلی در مخزن نگهداری کرده بودند تا اتفاق اخیر در کاخ سعدآباد و افشا شدن ماجرای خروج فرش‌های نفیس آن و اقدام و توضیح وزارت میراث فرهنگی در این‌باره گفت: درباره فرش‌های سعدآباد یک پرونده‌ای مربوط به سال‌های ۹۵ - ۹۴ است و با این‌که مربوط به این دوره نبوده اما دستور بررسی آن را داده‌ام. حراست بعد از صحبت با نهادهای مختلف، گزارش مقدماتی ارائه کرد که هنوز قابل استناد نیست.

او افزود: در جریان باشید غیر از این اتفاق که به دوره‌های مختلف مربوط است، خود آن مجموعه (کاخ سعدآباد) به طور کامل در اختیار میراث فرهنگی نیست، بعنی بخشی از کاخ سعدآباد در اختیار دستگاه‌های دیگر است که وظایف قانونی‌شان را انجام می‌دهند. من خواستم که اطلاعات آن را استخراج کنند، حتما باید اطلاعات به نظر مردم برسد تا مسأله روشن شود، هم اصل قصه و هم کیفیت و چگونگی آن.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نامشخص بودن آمار اقلام موزه‌ها را تایید نکرد و گفت:‌ این آمار در بین تمام موزه‌ها مشخص است، یعنی امین‌ اموال‌ها به عدد نسبت به تمام اشیاء منقول تاریخی تعهد و پرونده دارند و امضا می‌دهند. ممکن است علی‌رغم همه قوانین یک جا تخلف شود، حتما پیگیری و برخورد می‌شود. ما روی امین‌اموال‌ها خیلی حساسیم. اخیرا در دولت گزارشی دادم و مجوزی ویژه از سازمان اداری استخدامی گرفتیم فقط برای جایگزین کردن امین اموال‌ها. بنابراین تخلف‌های موردی خیلی ملاک نیست، آنچه برای ما مهم است آمار دقیق و حفظ و حراست از آن‌ها است که انجام می‌دهیم.

ضرغامی درباره بازگشت فلزیاب‌ها به چرخه مصرف پس از واگذاری آن‌ها به وزارت دفاع در سال‌های گذشته و ضرورت امحاء و معدوم کردن آن‌ها، اظهار کرد: به یگان حفاظت این اخطار داده شده که اگر شرکت‌های دانش‌بنیان مطابق تعهدی که داده‌اند نتوانند از فلزیاب‌ها استفاده کنند، مثل امحاء مواد مخدر کشف‌شده، یک برنامه هم برای معدوم‌سازی فلزیاب‌ها بگذاریم تا تکلیف خیلی‌ها روشن شود.

او اضافه کرد: در دوره ما فلزیاب‌های ضبط و کشف‌شده، در انبار نگهداری شده که هزینه آن برای ما سخت است. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانستند مطابق تعهد از آن‌ها استفاده کنند، حتما باید معدوم شوند.

عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: