آخرین اخبار
کد خبر : ۱۱۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - 30 May 2023
یک روزنامه اقتصادی کره جنوبی در گزارشی نوشت این کشور در حال مذاکره با آمریکا برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در سئول هستند.


روزنامه کره جنوبی: مذاکره با آمریکا برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول ایران

به گزارش عصرایران، روزنامه اقتصادی " kedglobal " چاپ سئول در این باره نوشت: سئول و واشنگتن برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی در حال مذاکره هستند. این اقدام به دولت کره جنوبی  کمک می‌کند تا روابط تجاری خود با ایران را از سر بگیرد.

در حالی که سئول و واشنگتن به دنبال بهبود روابط اقتصادی و دیپلماتیک با تهران هستند، کره جنوبی و ایالات متحده در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول ایران هستند که در این کشور آسیایی نگهداری می‌شود.

منابع دیپلماتیک و دولتی در سئول روز دوشنبه گفتند که مقامات دولت کره و ایالات متحده درگیر بحث های کاری تحت رهبری واشنگتن برای آزادسازی منابع مالی ایران هستند.

به گفته افراد مطلع، آزادسازی این پول تحت شرایط سختگیرانه ای قرار خواهد گرفت که ایران فقط از آن برای مقاصد عمومی مانند پرداخت حق عضویت سازمان ملل و یا خرید واکسن کووید-19 و دیگر نیازهای پزشکی و غذایی استفاده کند.

یک مقام دولتی سئول گفت: «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ما انتظار داریم که روابط تیره ما با ایران به میزان قابل توجهی بهبود یابد.»

به گفته منابع مطلع، در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات آمریکا و کره جنوبی، پول مسدود شده تنها مجاز خواهد بود تحت نظارت آمریکا به شعب بانک های ایرانی در کشورهای همسایه خاورمیانه منتقل شود و به طور مستقیم در اختیار ایران قرار نخواهد گرفت. 

برخی رسانه‌های محلی در خاورمیانه گزارش داده‌اند که آزادی پول بلوکه شده  ایران در کره با شرایطی همراه خواهد بود از جمله اینکه تهران یک زندانی آمریکایی را که به اتهام جاسوسی در ایران نگهداری می‌شود آزاد کند و سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را تا 60 درصد محدود کند.

روابط سئول و تهران

روابط دوجانبه بین کره جنوبی و ایران در سال‌های اخیر به دلیل بلوکه شدن پول ایران در دو بانک تجاری کره - ووری بانک و بانک صنعتی کره - از سال 2018 یعنی زمانی که دولت دونالد ترامپ از برجام خارج شد، به هم ریخته است. 

این 7 میلیارد دلار بدهی برای واردات نفت کره از ایران به عنوان بزرگترین مقدار پول مسدود شده ایران در یک کشور خارجی شناخته می شود.
کره جنوبی پیش از تحریم ها یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران در آسیا بود.

قبل از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های نفتی کره هزینه واردات نفت خود را به وون کره از طریق حساب بانک مرکزی ایران در سئول پرداخت می‌کردند.

مراسم اعطای استوارنامه "سعید کوزه چی" سفیر جدید ایران در سئول به رییس جمهوری کره جنوبی/ 12 می 2023/ یونهاپ

روزنامه کره جنوبی: مذاکره سئول و واشنگتن برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران

سپس بانک مرکزی ایران مبالغ پرداختی به صادرکنندگان نفت ایران را با واحد پولی خود - ریال ایران - تسویه می کرد.

تهران در 5 سال گذشته بارها خواستار آزادی وجوه مسدود شده خود در بانک‌های کره‌ای شده و گفته است که سئول این پول‌ها را «گروگان» نگه داشته است.

با تیره شدن روابط ایران و کره، تهران محصولات کره ای را در بازار ایران تحریم کرد و شرکت سامسونگ را هدف قرار داد و برای مدت کوتاهی نیز یک نفتکش کره ای را توقیف کرد.

روابط سئول و تهران در اوایل سال جاری بدتر شد، زمانی که یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره، در جریان سفرش به امارات، ایران را «دشمن» امارات توصیف کرده و این کشور را با کره شمالی مقایسه کرد.

یون ضمن مقایسه تهدید امارات از سوی ایران با تهدید کره جنوبی از سوی کره شمالی گفت: دشمن امارات، تهدید کننده ترین کشور، ایران است. اظهارات یون باعث واکنش و اعتراضی ایران شد.

تحلیلگران می گویند که اگر پول 7 میلیارد دلاری ایران آزاد شود، به طور قابل توجهی روابط سئول با تهران، یک قدرت انرژی و نظامی در خاورمیانه را بهبود می بخشد.

سونگ ایل کوانگ، استاد دانشگاه کره در این باره گفت: کره جنوبی از دشمنی با ایران چیزی به دست نمی آورد. کره از دسترسی به بازار بزرگ ایران سود خواهد برد.»

این اقدام برای بهبود روابط با ایران در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال تلاش برای تقویت موقعیت واشنگتن در خاورمیانه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال آینده است.

تحلیلگران معتقدند بایدن همچنین امیدوار است چین را از به دست آوردن نفوذ بیشتر در خاورمیانه بازدارد.

 

تلاش‌های چین برای میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و تقویت همکاری‌های اقتصادی پکن با عربستان سعودی چالشی برای آمریکاست.

عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: