آخرین اخبار
کد خبر : ۱۱۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 05 June 2023
ایسنا نوشت: مدیرکل آژانس انرژی اتمی با اشاره به این‌که «ایران ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده ۶۰ درصد دارد» در عین حال تاکید کرد که پیشرفت‌های خوبی در زمینه تاسیسات هسته‌ای ایران حاصل شده است.


گروسی: پیشرفت‌های خوبی در خصوص تاسیسات هسته‌ای ایران حاصل شده است


به نقل از الجزیره، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام این آژانس که اکنون در وین درحال برگزاری است تاکید کرد که ذخایر ایران از اورانیوم غنی‌سازی شده طی سه ماه به بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی گفت که اورانیوم ۶۰ درصد غنی سازی شده ایران بیش از ۱۰۰ کیلوگرم است.

وی هم‌چنین مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اولین بار در تاسیسات هسته‌ای فردو و نطنز سیستم‌های نظارتی برای غنی‌سازی اورانیوم نصب کرد.

مدیرکل آژانس همچنین تاکید کرد که پیشرفت هایی درخصوص تاسیسات هسته ای ایران حاصل شده است اما این پیشرفت ها تنها بخشی از خواسته‌های ما را محقق می‌کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز دوشنبه در توییتی از آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

ایران یکی از محورهای نشست شورای حکام بوده و راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و اجرای توافقنامه پادمانی در آن بررسی خواهد شد.

گروسی درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در مریوان گفت: ایران توضیحات امکان‌پذیری درخصوص وجود اورانیوم در یک مکان در مریوان ارائه داده است. تاکید دارم که مشکلات پادمانی باقی‌مانده از تعهد ایران به توافق پادمانی جامع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشات می‌گیرد و برای تایید ماهیت تماما صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران توسط آژانس اتمی، این مشکلات باید رفع شوند.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی همچنین مدعی شد: فعالیت ما در آژانس فنی و بیطرفانه است و رویکرد دولت‌ها بر کار ما تاثیر نمی‌گذارد.

وی تاکید کرد:غنی‌سازی اورانیوم ممنوع نیست و کار ما تحقیق و بررسی و اعلام آن چیزی است که رخ می‌دهد.

گروسی خاطرنشان کرد که موضع ما درخصوص فعالیت هسته‌ای ایران تغییر نکرده است اما پاسخ‌های «معقول» از ایران دریافت کردیم و صحت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد که سنجش و ملاک و ارزیابی‌های‌مان را به دلایل سیاسی تغییر نخواهیم داد.

عضویت در خبرنامه
نام:
ایمیل:
* نظر: