وضعیت رسانهای تیمهای لیگ برتری در اینستاگرام یکی از موضوعات مورد بحث فوتبال ایران است.
به گزارش “ورزش سه”، فصل جدید لیگ برتر آغاز شده و تیمهای این فصل با جدیت تمام، یکی از حساسترین و خاصترین رقابتهای لیگ را تجربه میکنند ولی در چنین شرایطی فوتبال به سمت و سویی رسیده که تیمهای لیگ برتری جدای از مستطیل سبز، در بخش رسانه و سوشال نیز با یکدیگر رقابت دارند؛ اینستاگرام به عنوان یکی از محبوبترین پلتفرمهای ارتباطات مجازی و اجتماعی، بستری مهیا کرده تا تیمهای پرهوادار و همچنین فعال در بحث رسانه را به سادگی بتوان پیدا کرد و آنها را مورد ارزیابی قرار داد.
یکی از موارد مهم در این برنامه، تیک آبی است؛ دریافت این نشان دیگر به مانند گذشته دردسر ندارد و با چند اقدام ساده میتوان برای دریافت این تیک، از اینستاگرام درخواست کرد.
تیک آبی اینستاگرام که آن را با عنوان Verified Badge هم میشناسیم، نمادی است که در کنار نام کاربری حساب افراد معروف دیده میشود. این نماد تشخیص صفحات اصلی این افراد را از صفحات جعلی برای کاربران آسان میکند. لازم به ذکر است که تیک آبی اینستاگرام فقط برای اشخاص نیست و برندهای معروف در کنار موسسات عمومی نیز میتوانند برای تشخیص صفحات خود اقدام به دریافت تیک آبی از اینستاگرام نمایند.
در چنین وضعیتی از میان تمامی تیمهای حاضر در فوتبال ایران، 6 تیم این تیک را دارند. استقلال، پرسپولیس، تراکتور، سپاهان، فولاد و هوادار تیمهایی هستند که در بالای صفحهشان تیک آبی دارند و دیگر تیمها این تیک را ندارند. حال با اشراف به این موضوع قصد داریم وضعیت محبوبیت تیمها و تعداد فالوور آنها را نیز بسنجیم.
پرسپولیس – 9.5 میلیون
سرخها تا رسیدن به ده میلیون دنبال کننده فاصلهای ندارد. باشگاه این تیم با تصاویر گرافیکی و همچنین تصاویر بازیهای خود صفحهای پویا دارد و جدای از آن، این باشگاه در زمینه تصویر کلیپ نیز خلاقیت قابل توجهی دارد.
استقلال – 4.3 میلیون
آبیهای پایتخت نیز در صفحه خود ابتکار خوبی دارد و تصاویری که در صفحه اینستاگرام این تیم منتشر میشود، اغلب با طرح گرافیکی قابل توجهی همراه است که نشان میدهد تیم رسانهای استقلال صفحهای پویا دارند.
تراکتور – 1.2 میلیون
باشگاه تراکتور شاید در صفحه خود طرحهای گرافیکی به خصوصی نداشته باشد اما کیفیت بالای تصاویر منتشر شده و همچنین کلیپهای خوبی که از لحظه به لحظه مسابقات منتشر میکنند، باعث میشود این صفحه وضعیت خوبی داشته باشد. این تیم سومین باشگاه محبوب ایران در اینستاگرام محسوب میشود.
سپاهان – 538 هزار
طلایی پوشان با سه تیم دیگر فوتبال ایران اختلاف فاحشی دارند ولی جدای از آن، پوسترهایی که این تیم منتشر میکند، از کارهای قابل توجه رسانههای لیگ است و با توجه به اینکه، سپاهان یکی از چهار تیم شاخص فوتبال ایران در آسیا محسوب میشود، انتظار میرود آنها این روند را حفظ کنند.
فولاد – 232 هزار
سرخپوشان اهوازی از حیث فالوور در رده پنجم هستند. باشگاه فولاد با انتشار پوستر تقویم بازیهای هر ماه، پیش بازی و همچنین ترکیب نشان میدهد که مسئولان رسانهای این تیم نگرش خوبی دارند. رسانه این باشگاه با دوربین اختصاصی خود سعی میکند از جو هواداران و همچنین اتفاقات مهم بازیهای فولاد کلیپ منتشر کند و این کار را به نحو احسن انجام میدهند.
خیبر خرم آباد – 136 هزار
لرتباران که به تازگی به لیگ آمدند، ششمین تیم محبوب ایرانی در اینستاگرام هستند. رسانه این باشگاه وضعیت خوبی دارد و سعی دارند هر روز، تصاویر و طرحهای زیبا از تیمشان منتشر کنند.
ملوان بندر انزلی – 130 هزار
رسانه باشگاه ملوان بندرانزلی، یکی از رسانههایی است که بهترین محتوا را انتشار میدهد و عملکرد آنها باعث شده انتظارت مردم از تیمهای رسانهای بالا برود. باشگاه ملوان شاید طرح یا پوستر زیادی منتشر نکند اما با ویدئوهای خلاقانهای که از بازیها و جو استادیوم سن سیروس منتشر میکنند، همه را به وجد آوردهاند.
استقلال خوزستان – 83 هزار
این تیم خوزستانی هم وضعیت خوبی دارد و سعی دارند با این صفحه را فعال نگه دارند.
شمس آذر قزوین – 72 هزار
شمس آذریها تصاویر اختصاصی زیادی انتشار میدهد ولی این تیم از نظر محتوای ویدئویی مشکل دارد و با توجه به جو خاص قزوینیها، میتوانند کلیپهای زیادی منتشر کنند.
نساجی مازندران – 64 هزار
باشگاه نساجی برای تمامی دیدارهای فصل، در قسمت استوری یک هایلایت مخصوص دارد و این باشگاه شاید تنها ایراد بزرگی که در اینستاگرام دارد، محتوای ویدئوییاش باشد که میتواند با توجه به جو خاص هواداران قائمشهری، کلیپهای بسیار جذابی منتشر کنند.
گل گهر سیرجان – 53 هزار
سیرجانیها هم در اینستاگرام فعال هستند و شاید به مانند دیگر تیمها پوستر یا طرح ندارند اما سعی دارند با تدوینهای جذاب خود هواداران را جذب کنند.
آلومینیوم اراک – 53 هزار
باشگاه آلومینیوم موفق شده در اینستاگرام و همچنین تلگرام یک رسانه خلاق محسوب شود. رسانه این باشگاه تمام مسائل پیرامون این تیم را به خوبی پوشش میدهد و در صفحه اینستاگرام، با تصاویر و عکسهای اختصاصی خود، شرایط خوبی دارد.
ذوب آهن اصفهان – 42 هزار
ذوبیها سعی دارند نمای اصلی پیج را با طراحی کاور و پوستر جذاب، بسیار زیبا نگه دارند و در تمامی پستهای خود، کاوری مخصوص دارند که نظم این صفحه اینستاگرامی را نشان میدهد.
مس رفسنجان – 33 هزار
مسیها در صفحه اینستاگرام خود تلاش مىکنند به نمادهاى شهر رفسنجان اماکن دیدنى و آثار تاریخى این منطقه نگاه ویژهاى داشته باشند. تولید محتواى ویدیویى از تمرینات و بازىها، آمار و سوژههای فنی مسابقات، پوستر نکست مچ و روز مسابقه، انتخاب بازیکنان تیم به عنوان بازیکن هفته و موارد اینچنینی در این صفحه دیده میشود و در لیات کلی صفحه از دو رنگ نارنجی و سبز که نماد شرکت مس و شهر رفسنجان است استفاده میشود.
هوادار تهران – 32 هزار
بنفشها آخرین باشگاهی هستند که به تازگی تیک آبی گرفتند و باشگاه هوادار در بحث رسانهای و همچنین سایت باشگاه، وضعیت خوبی دارد. آنها با طراحی کاور مخصوص تمامی پستها را با تم بنفش منتشر میکنند.
چادرملو اردکان – 26 هزار
باشگاه چادرملو اردکان محتوای تمامی تیمهای ورزشی خود از جمله فوتسال، فوتبال ساحلی، شمشیربازی، دوومیدانی، بانوان و بدمینتون در این صفحه انتشار میدهد و آنها هم سعی دارند در پوسترهای خود نوآوری داشته باشند.
چه چیزی در صفحه اینستاگرامی تیمها خالی است؟
مشخصا برخی از تیمها در بدیهیات صفحه یک اینستاگرامی مشکل دارند ولی باز هم انتشار پوسترها و همچنین تولید محتوای ویدئویی باعث میشود تا بسیاری از آنها بسیار درخشان ظاهر کنند. با این حال، در قیاس با تیمهای اروپایی، یکی از موضوعات مورد بحث ضبط کلیپهای چالشی است. در صفحات تیمهای اروپایی میبینیم که با طراحی چالشهای فوتبالی و همچنین مهارتی، فضای خاصی در اینستاگرامشان به وجود میآورند که باعث میشود مخاطب پیگیر صفحه آنها باشد.