چرا نتانیاهو زیر بار راه حل بایدن – دو دولتی – نرفت؟

ترجمه (‌لیلا احمدی): بخش اول با اشاره مقاله توماس فریدمن به راه حل دو دولتی به پا‌یان رسید.  مراد آنان از راه‌حل دو دولتی (دو کشوری) Two-state solution، راهکاری مسالمت‌آمیز برای رفع اختلافات تاریخیِ اسرائیل و فلسطینیان است که به جای خصومت با اسرائیلی‌ها برای «راندن آنان به بیرون از منطقه»، یا «نابودی و پایمال‌کردنِ حقوق فلسطینیان»، چاره را در برقراری دو کشور جداگانۀ اسرائیل و فلسطین به‌طور هم‌زمان و به‌ رسمیت شناختنِ طرفینِ درگیر می‌داند.

    راه حل دوکشوری در نقطۀ مقابل راه‌حل یک‌کشوری قرار دارد که بر اساس آن، دولتی واحد در اسرائیل، کرانۀ باختری و نوار غزه تشکیل می‌شود و همۀ اهالی این مناطق باید تابع آن باشند. راه‌حل دوکشوری مورد تأیید سازمان ملل متحد است و در دکترین بایدن نیز لحاظ شده است، اما برخی استراتژیست‌ها آن را محکوم به شکست می‌دانند. برخی سیاست‌مداران تراز اولِ ایرانی هم موافقت خود را با راه‌حل دو دولتی و آتش‌بس در منطقه اعلام کرده‌اند.  

ادامه مطلب

رئیس جمهوری در آئین روز ملی صادرات: در هر مداخله و نسخه‌ای برای مملکت باید گروه آسیب پذیر را ببینیم

رئیس جمهوری تصریح کرد که تعهداتی که مجلس به گردن دولت‌ها گذاشته با واقعیت همخوانی ندارد.

 مسعود پزشکیان امروز یکشنبه _ ۲۹ مهر ماه_ با حضور در آیین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات، بیان کرد: امروز شاهد هستیم که صهیونیست‌ها زن وکودک  را کشته و بیمارستان ها را بمباران کرده و مدارس و مجامع عمومی را می زنند،  برای اینکه می خواهند یک نفر را ترور کنند. بعد از  حقوق بشر صحبت می کنند.

وی اضافه کرد: کدام وجدان بیداری این را می پذیرد که چنین آدم هایی از انسانیت، حقوق بشر، آزادی و دموکراسی صحبت کنند؟! حالا می گویند این ها تروریست هستند. اگر تو مردی تروریست را بکش. تو می گویی تروریست است. از سرزمین خود آنها را بیرون کرده و خانه و کاشانه آنها را ویران کرده‌اند، بعد می گویند تروریست هستید.چرا زنان و کودکان را می کشید؟

ادامه مطلب

عراقچی: به هر اقدام اسرائیل پاسخ مشابه می‌دهیم؛ بانک اهداف مشخص است

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تنش‌آفرینی‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران خاطرنشان کرد: ما تمام اهداف در اسرائیل را شناسایی کرده‌ایم، معطل نمی‌کنیم اما عجله‌ هم نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که طی روزهای جمعه و شنبه در ترکیه حضور داشت، در گفت‌وگو با یک شبکه ترکیه‌ای، به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه حمله به ایران هشدار داد.

ادامه مطلب

بازدید مقامات نظامی ۷ کشور از جزیره هرمز

مقامات نظامی و دریایی کشورهای روسیه، عربستان سعودی، تایلند، پاکستان، قطر، عمان و بنگلادش از جزیره هرمز بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، اعضای ناوگروه‌ها و نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ به‌منظور آشنایی با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری و دریایی ایران، از جزیره هرمز واقع در خلیج فارس با هدف تقویت همکاری‌های بین‌المللی و آشنایی با ظرفیت‌های بالفعل گردشگری کشومان انجام شد.

ادامه مطلب

اهدا یک واحد مسکونی به خانواده جان باختگان معدن طبس

سخنگوی دولت گفت: جامعه مدنی و خیریه ها در کنار دولت برای کاهش مشکلات خانواده جان باختگان معدن طبس قرار داشتند. موضوع مسکن آنان با همت وزیر راه حل شد و یک واحد مسکونی به خانواده جان باختگان معدن طبس اهدا می شود. دیه به مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، فاطمه مهاجرانی صبح امروز – سه شنبه – در نشست خبری خود با گرامیداشت یاد سردار نیلفروشان، از همه زحمات جان بر کفان کشور برای حفظ اقتدار کشور تشکر کرد.

ادامه مطلب

برگزاری مراسم تشییع سرلشکر شهید نیلفروشان در تهران

مراسم تشییع شهید نیلفروشان با حضور مقامات لشکری و کشوری در میدان امام حسین(ع) تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار علی فدوی، سردار حسین نجات، سردار محمدعلی جعفری، محسن رفیق‌دوست، سفیر یمن در تهران و جمعی از چهره‌های سیاسی و نظامی حاضر هستند، حاج محمود کریمی به مداحی و نوحه خوانی پرداخت.

ادامه مطلب

کامالا هریس : دو هفته است که هیچ غذایی وارد شمال غزه نشده / غیرنظامیان باید محافظت شوند و به غذا، آب و دارو دسترسی داشته باشند

هریس با استناد به گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در مورد وضعیت اسفناک مردم غزه از اسرائیل خواست تا فورا موانع ارسال کمک‌های بشردوستانه را حذف کند.

به گزارش فارس، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با استناد به گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد از اسرائیل خواست تا جهت فراهم کردن امکان کمک‌رسانی سریع به مردم غزه شرایط لازم را فراهم سازد.

ادامه مطلب

حمله اسرائیل به مدرسه ای در مرکز نوار غزه/ 18 نفر شهید شدند

رژیم صهیونیستی ساعاتی پیش در جنایت دیگری ،محل اسکان آوارگان در یک مدرسه در مرکز نوار غزه را بمباران کرد که در جریان آن تاکنون ۱۸ تن شهید شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری «سما» فلسطین، جنگنده های رژیم صهیونیستی مدرسه المفتی در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه را که محل اسکان آوارگان فلسطینی بود، هدف قرار دادند .

ادامه مطلب

هشدار تند روزنامه جمهوری اسلامی به سیدحسن خمینی : انگیزه تان درباره حمایت از اتباع افغانستان را عمومی کنیم؟ / پرونده تشریفاتی ساختن حرم امام برایتان کافی نیست؟

روزنامه جمهوری اسلامی انتقاداتی تند را خطاب به سیدحسن خمینی بخاطر حمایتش از مهاجران افغان حاضر در ایران منتشر کرد.

اظهارات اخیر سیدحسن خمینی در حمایت از اتباع افغانستانی با واکنش صریح و بدون تعارف روزنامه جمهوری اسلامی روبرو شد. نوه امام راحل اخیرا در جمع مهاجرین افغانستانی گفته بود«تبلیغات بی‌دلیلی علیه مهاجران شکل گرفته است و شاید برگزاری این جلسه در این شرایط، عمدتا برای این بود که بگویم این تبلیغات دروغین است. نقش برادران ما در افغانستان و به خصوص شیعیان افغانستان در طول سال‌های بعد از انقلاب برای مردم ایران نه تنها مخرب نبوده، که بسیار مولد و مثبت بوده است.»

ادامه مطلب

پلیس اسرائیل : ۲ اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر شدند

شاباک مدعی شد ۲ اسرائیلی را بازداشت کرده که ایران آن‌ها را برای ترور مقامات اسرائیلی به کار گرفته بود.

به گزارش انتخاب، پلیس اسرائیل در این باره اعلام کرد: ۲ اسرائیلی از رامات گان در شمال تل آویو به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر شدند .

ادامه مطلب

اسماعیل کوثری : کسانی که می‌گویند سردار قاآنی در بازجویی است، غلط کرده‌اند / اگر چنین مسائلی پیش بیاید، مسئولان ابایی از بیان آن ندارند

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس در خصوص اخبار ضد و نقیض از وضعیت سردار قاآنی، گفت: سردار قاآنی به لطف خدا در سلامت کامل هستند و کسانی که می‌گویند فرمانده نیروی قدس سپاه در بازجویی هستند، غلط کردند.

ادامه مطلب

احضار کارشناس صداوسیما که راجع به سفارش پیجرها گفت /اسداللهی در بازپرسی به اشتباه بودن نظرش اعتراف کرد

 مسعود اسداللهی کارشناس مسائل منطقه‌ای که دو شب پیش اظهاراتی را در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بود به دستگاه قضایی احضار شد.

به گزارش میزان، مرکز رسانه قوه قضاییه، بیستم مهر ماه، مسعود اسداللهی کارشناس مسائل منطقه‌ای با حضور در یکی از برنامه‌های شبکه خبر اظهاراتی را پیرامون تهیه پیجر برای رزمندگان لبنانی مطرح کرد که این اظهارات بازخورد زیادی در فضای مجازی داشت.

ادامه مطلب

تنبیه انضباطی امیر تتلو در زندان/ قوه قضاییه درباره بازگشت دانشجویان اخراجی وظیفه‌ای ندارد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: موضوع دارو که با سلامت مردم ارتباط دارد مساله مهمی برای حاکمیت و بهداشت و درمان و بخش دارویی است.

اصغر جهانگیر در نشست خبری امروز گفت: هفته گذشته هشتمین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم با محوریت کالاهای سلامت محور  برگزار شد و در آن جلسه چالش‌های حوزه دارویی بررسی شد.  
 
وی افزود: ما همگی شاهدیم و شهادت می‌دهیم که در دوران کرونا، مدافعین عرصه سلامت چه خدمات بزرگی را به مردم عزیزمان داشتند و قدردان این زحمات هستیم؛ لذا بیان چالش‌های دارویی به بیان نادیده گرفتن زحمات آنها نیست.

وی تاکید کرد: موضوع دارو که با سلامت مردم ارتباط دارد مساله مهمی برای حاکمیت و بهداشت و درمان و بخش دارویی است؛ لذا نیاز بود جلسه‌ای  برگزار شد. علت برگزاری جلسه موضوعات فراقوه‌ای بود که در دارو وجود دارد و لازم بود تقسیم کار صورت گیرد و از طرفی عدم اجرای برخی قوانین در این حوزه است که یا اجرا نشده یا کامل اجرا نشده بود که نیاز به بازنگری دارد.

ادامه مطلب

عراقچی: اروپا برای کوتاه‌آمدن در مقابل باج‌خواهی اسرائیل، بهانه دیگری پیدا کند

وزیر خارجه ایران نوشت: اگر اروپا نیاز به بهانه‌ای برای کوتاه آمدن در مقابل باج‌خواهی اسرائیل دارد، بهتر است داستان دیگری پیدا کند.

«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد ایران موشک بالستیک به روسیه ارسال نکرده است.

عراقچی با اشاره به دیدارهای خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون او در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوشت: در ملاقات با «جوزپ بورل» و «انریکه مورا» در نیویورک، موارد زیر را بیان کردم:

ادامه مطلب

رئیس جمهوری کامرون غیب شد 

رئیس جمهوری کامرون از حدود یک ماه قبل تاکنون غیب شده است. هیچ کس، خبری از او ندارد. هیچ خبر یا عکس جدیدی از او منتشر نشده و در هیچ برنامه و مراسمی هم شرکت نکرده است.

همزمان، دولت کامرون همه را تهدید کرده و گفته است هیچ کس حق ندارد درباره احتمال بیماری یا مرگ رئیس جمهوری ۹۱ ساله این کشور صحبت کند.

“پل بیا” رئیس جمهوری کامرون هم اکنون پیرترین رئیس یک کشور در جهان است. او از سال ۱۹۸۲ تاکنون یعنی به مدت ۴۲ سال رئیس جمهوری این کشور افریقایی است.

ادامه مطلب

آقای لاوروف! راضی به زحمت تان نبودیم

جعفر محمدی – سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته است: “اگر اسرائیل تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد، یک اقدام تحریک آمیز بسیار جدی خواهد بود.”

این، مهم ترین و جدی ترین واکنش روس ها به تهدیدات اسرائیل علیه ایران بوده است؛ ایرانی که همواره خود را در کنار روسیه دیده و به اتهام حمایتش از این کشور در جنگ اوکراین، از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا با تشدید تحریم ها مواجه شده است.

ادامه مطلب

صدیقی: مقام معظم رهبری از زبان جدشان امام علی سخن گفتند/ مردم، رهبری را نایب امام زمان می‌دانند / از 200 موشک 170 موشک به هدف خورد / ممکن است بار دیگر این حمله انجام بشود

حجت اسلام و المسلمین کاظم صدیقی با اشاره به نماز جمعه نصر و خطبه‌های تاریخی رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در نهایت صلابت اقتدار و آرامش برای تجلیل از سید پرکشیده مقاومت، مجلس اعلام کردند و در این مراسم حاضر شدند و نماز را اقامه کردند.
صدیقی : ایشان با نخبگان جلسه برگزار کردند نه در پناهگاه، بلکه در حسینیه.

حجت اسلام و المسلمین کاظم صدیقی با اشاره به نماز جمعه نصر و خطبه‌های تاریخی رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در نهایت صلابت اقتدار و آرامش برای تجلیل از سید پرکشیده مقاومت، مجلس اعلام کردند و در این مراسم حاضر شدند و نماز را اقامه کردند.

ادامه مطلب

ماجرای خرید پیجرها توسط ایران چه بود؟

یک کارشناس صداوسیما در برنامه زنده گفت که جمهوری اسلامی واسطه خرید پیجرهای حزب‌الله بوده و از یک شرکت معروف تایوانی خریداری کرده است! موضوعی که مجری خبر در یک برنامه دیگر آن را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرآنلاین، شایعات درباره اینکه فلان شرکت و فرد ایرانی در خرید پیجرهای حزب الله لبنان نقش داشته‌اند، هنوز درست و حسابی تمام نشده؛ مسعود اسداللهی کارشناس منطقه، در برنامه زنده تلویزیونی می‌گوید: حزب‌الله پیجرها را به واسطه یک شرکت ایرانی از یک شرکت تایوانی معروف خریداری کرده است!

ادامه مطلب

جناب پهلوی، بوی کباب نیست!

بایست به جناب ربع پهلوی گفت برای چندمین بار اشتباه کردی بوی کباب نیست بلکه خر داغ کرده اند! مردم ایران برغم اینکه طالب جنگ باهیچ کشوری نیستند و به‌شدت خواهان دور کردن سایه جنگ از سر کشور عزیزمان هستند اما در مقابل هر نوع تعرض خارجی مصمم و متحد برای دفاع از ایران تا سرحد جان هستند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی وکیلی در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشت: همزمان با شیپور جنگ‌طلبی نتانیاهو علیه کشور عزیزمان جناب رضا پهلوی شال و کلاه شاهی آماده کرده و اعلان نموده نگران خلآ قدرت پساحمله نظامی اسرائیل نباشید! گاهی فکر می‌کنم ژن خانوادگی خانوده پهلوی با تجزیه ایران پیوند خورده است. رژیم پهلوی در امتیازدهی به بیگانگان و تحمیل قراردادهای استعماری به مردم ایران دست قاجار را از پشت بست. ضمن اینکه هم در دوره رضاشاه و هم در دوره پادشاهی پسرش، بخش‌هایی از خاک کشورمان جدا شد که نمونه برجسته آن جدایی بحرین از ایران است. جالب اینکه در دوران سلسله‌های مختلف پادشاهی در ایران به‌استثنای پهلوی‌ مرزهای کشور جز از طریق جنگ تغییر نیافته است اما جدا شدن بخش‌هایی از قلمروی این دیار در دوران پهلوی متأسفانه بدون هیچ‌گونه درگیری تجزیه شده و از آن تأسفبارتر اینکه درباریان و به‌طور کلی طبقه حاکمه در این ضربه زدن‌ها به تمامیت کشور و تحقیر احساسات ملی سهیم نیز بوده‌اند؛ مثلاً در مورد جدایی بحرین گفتند: بحرین دختری بود که شوهر داده شد!

ادامه مطلب