آخرین اخبار, بورس

بازدهی بورس در تیرماه ۱۴۰۳/ فرار ۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام

نخستین ماه تابستان ‌به پایان رسید‌ و شاخص‌کل بورس تهران در ماه گذشته، 6.26 درصد رشد ارتفاع را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز طی این مدت، رشدی 4.28 درصدی داشت و شاخص‌کل فرابورس هم با افزایش 1.92 درصدی مواجه شد.

بررسی‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که P/E TTM بورس تهران به حوالی 6.46 رسیده‌است که کمترین میزان این متغیر آماری از آذر سال‌ 1401 به بعد است. در نخستین ماه تابستان فعل و انفعالاتی در بازار سهام سبب شد که جریان عرضه‌هایی که در فصل بهار با شدت دنبال می‌شد از بازار سهام رخت بربندد و شاخص‌ها و قیمت‌ها کمی جان بگیرد.

بازدهی مثبت بازار اما رنگ و نشانی در پرتفوی اغلب سهامداران نداشت. برای علت‌یابی این موضوع باید به اتفاقات تیرماه رجوع کرد. عمده رشد بازار طی دو روز و دو روز ابتدایی پس از انتخابات 15 تیرماه در واکنش مثبت بازار به مشخص شدن چهره اصلی ریاست جمهوری، اتفاق افتاد.

تالار شیشه‌ای زیر ذره‌بین آمار و ارقام

در تیرماه دو هزار و 396 میلیارد‌تومان پول حقیقی از تالار شیشه‌ای خارج شد و میانگین ارزش معاملات نیز در رقم سه هزار و 777 میلیارد‌تومان قرارگرفت.

برنده‌ها و بازنده‌های تالار شیشه‌ای در تیرماه 1403

در میان صنایع، بیشترین بازدهی را صنعت حمل و نقل بار زمینی با رشد 31.5 درصدی کسب کرد. پس از این صنعت، صنایع پیمانکاری صنعتی و تولید کود و ترکیبات نیتروژن، با افزایش به ترتیب 25.26 و 23.86 درصدی در رده‌های بعدی رالی کسب سود در تیرماه قرار گرفتند.

در سوی مقابل، صنعت سخت افزار و تجهیزات با افت 7.42 درصدی، بیشترین ضرر را به سهامداران این صنعت تحمیل کرد. در رده‌های بعدی بدترین صنایع تیرماه، صنعت چوب و چاپ و نشر با افت به ترتیب 5.36 و 4.75 درصدی قرار گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *