با وجود تحریم های غربی اما کالاهای لوکس غربی همچنان در بازارهای مسکو وجود دارند.
بخبرگزاری فرانسه نوشت در مرکز مسکو، محصولات لوکس غربی از جمله خودروهای گران قیمت، جواهرات و لباسهای زیبا هنوز در بسیاری از مغازهها به نمایش گذاشته میشود. واقعیتی که با اعلام خروج از بازارهای روسیه در سال 2022 در واکنش به حمله روسیه به اوکراین در تضاد است.
“ناتالیا” دندانپزشک 51 ساله در حال قدم زدن در مرکز خرید لوکس “گوم” GUM مسکو چند متر دورتر از کرملین در میدان سرخ است. او گفت: “من هیچ تغییری نمیبینم. برخی از برندها مانند Chanel، Dior و Hermès از بازار روسیه خارج شدند اما برخی دیگر مانند Brunello Cucinelli باقی مانده اند”.
” سرگئی” بازنشسته 61 ساله شیک پوش، هنگام خروج از یک فروشگاه در این مرکز خرید مسکو هم گفت: “به برندهایی که از بازار روسیه خارج شدند اهمیتی نمی دهم. فکر می کردند ما را منزوی می کنند؟ این مسخره است.”
خرید مستقیم از کارخانه با ارسال رایگان و پرداخت اقساط!
او تأیید کرد همه چیزهایی را که قبل از فوریه 2022 می خرید، در قفسه ها پیدا کرده است.
فوریه 2022 ، زمان حمله روسیه به اوکراین و موج تحریم های غربی علیه مسکو است. همزمان با تحریم ها، بسیاری از برندهای غربی هم اعلام کردند بازار روسیه را ترک می کنند.
وی ادامه داد: “مارک هایی که من دوست دارم هنوز وجود دارند. کت و شلوارهایم را از برند ایسایا می خریدم و هنوز هم می خرم.”
پس از حمله روسیه به اوکراین، بسیاری از برندهای غربی و کالای لوکس مانند Chanel، Hermes، Louis Vuitton و Caring اعلام کردند قصد دارند از بازار روسیه خارج شوند تا از تصویر خود در جهان حفاظت کنند.
اما تقریباً سه سال پس از شروع جنگ اوکراین، مارک های معروف هنوز در مغازه های مرکز شهر پر جنب و جوش مسکو یافت می شود. مسکو حدود 13 میلیون نفر جمعیت دارد.
در واقع، بسیاری از این برندهای لوکس خارجی، فروشگاه های مجلل خود را در مسکو نگه داشته اند گرچه اکنون بسته اند. شاید به امید بازگشت پس از پایان درگیری (جنگ اوکراین).
البته هیچ مانعی در برابر فروش محصولات آنها در بازارهای روسیه وجود ندارد.
یک بازرگان فرانسوی که همچنان محصولات لوکس خود را در پایتخت روسیه می فروشد و خواستار فاش نشدن هویت خود است گفت: اعلام خروج آنها از بازار روسیه، ریاکاری است.
او افزود: “حتی اگر فروشگاه های این برندها به طور رسمی تعطیل شود، این برندها به فروش محصولات خود به روس ها از طریق بازار یعنی سایت های فروش آنلاین و واسطه هایی مانند فروشگاه های بزرگ ادامه خواهند داد”.
“الینا” 38 ساله مدیر بازاریابی یک برند “لباس زیر” در مرکز خرید لوکس Tsum، واقع در چند صد متری مرکز خرید گوم مسکو هم گفت: “انتخاب کمتر از گذشته شده اما همه چیز در دسترس است”.
یک فروشنده در مرکز خرید Tsum روبه روی فروشگاه پوشاک باربری هم گفت: “مارکهای لوکس و مشتریان همیشگی ما هنوز وجود دارند. تقاضا برای این کالاها کاهش نیافته است”.
حتی برنامه موبایلی «Tsum» به شما امکان میدهد بهصورت آنلاین لباسهایی را از برندهای پرادا، سن لورن یا الکساندر مککوئین که رسماً از روسیه خارج شدهاند “با قیمتهای رقابتیتر از دبی” خریداری کنید. این موضوع در اطلاعیه اینترنتی مطرح شده است.
سفر به دبی و ترکیه
از سال 2022 یعنی از زمان آغاز جنگ اوکراین و آغاز تحریم های غرب علیه مسکو، دبی به مقصد مورد علاقه ثروتمندان روس برای گذراندن تعطیلات و خرید تبدیل شده است.
این تاجر فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت: “در دبی، حجم فروش محصولات لوکس در سه سال اخیر به شدت افزایش یافته است”.
ثروتمندان روس برای خرید کالاهای لوکس در کنار دبی، به ترکیه و قزاقستان هم میروند. از این دو کشور هم پروازهای زیادی به روسیه وجود دارد اما بررسی آمار فروش محصولات لوکس در این دو کشور غیرممکن است زیرا اکثر شرکت ها جزئیات فروش خود را بر اساس کشور یا برند ارائه نمی دهند.
مرکز خرید گوم – مسکو
الینا (مدیر بازاریابی در مسکو) هم گفت: این پدیده برای “خریداران” سودآور است. اصطلاح “خریداران” به “کسانی گفته می شود که برای خرید لباس و کالاهای لوکس به خارج از کشور سفر می کنند”.
اصطلاح “خریدار” ما را به دهه 1990 می برد. زمانی که مارک های غربی پس از فروپاشی شوروی در روسیه در دسترس نبودند. این افراد برای خرید لباس لوکس برای مشتریان ثروتمند خود بین مسکو و اروپای غربی سفر می کردند.
“آندری” (52 ساله)، طراح مد از مسکو که با مشتریان ثروتمند سر و کار دارد، می گوید: ” برخی از «خریداران» حتی با فروشگاه ها یا مراکز خرید بزرگ در خارج از کشور قرارداد می بندند”.
او توضیح میدهد طبق یک الگوی ثابت، آنها به میلان، پاریس یا لندن میروند، مبلمان، ظروف خوب، جواهرات و لباس میخرند و به روسیه میآورند و اینجا میفروشند.
وی گفت این شواهدی است که نشان می دهد “برندها می خواهند به تجارت با مشتریان روسی ادامه دهند”.
آیا آنها به این نقطه رسیده اند که به فکر بازگشت رسمی به بازارهای روسیه باشند؟
آندری می گوید: مساله فقط ، زمان است.