فساد مالی در شرکت نفت کرمان / ۷ نفر بازداشت شدند

رئیس کل دادگستری استان کرمان از دستگیری ۷ نفر از مسئولان و کارمندان شرکت نفت و اداره صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: ۷۵۰ سکه و یک کیلو طلای آب شده از متهمان کشف شد.

ادامه مطلب

مودیان مالیاتی بخوانند/ آخرین مهلت اصلاح و استرداد اظهارنامه ارزش افزوده اعلام شد

مهلت اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۳، روز چهارشنبه ۳۱ مردادماه پایان می‌یابد.

ادامه مطلب

سرنوشت بورس در سایه‌ سکانداری عبدالناصر همتی در وزارت اقتصاد

همزمان با تغییرات در سطح مدیریتی اقتصادی کشور، انتصاب وزیر اقتصاد جدید به عنوان یکی از محورهای اصلی در تحولات بازار سرمایه قرار گرفته است. این تغییرات در حالی اتفاق می‌افتد که بازار سرمایه با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و نیاز به اصلاحات جدی احساس می‌شود. عبدالناصر همتی گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان برای تصدی وزارت اقتصاد، با ارائه برنامه‌ای جامع و تمرکز بر مسائل کلیدی همچون قیمت‌گذاری دستوری و بهبود وضعیت بازار سرمایه، مدعی شده است قصد دارد به چالش‌های موجود در بازار سرمایه پاسخ دهد. سوال اصلی اما به رویکرد وزیر تازه‌معرفی‌شده دولت در قبال بازار سرمایه برمی‌گردد. اینکه برای بازار سرمایه...

ادامه مطلب

نقشه راه انرژی ایران

دکتر مهدی شریف زاده- گزارش حاضر نقشه راه توسعه صنعت انرژی ایران در برنامه هفتم توسعه را بررسی می کند. برنامه هفتم اهداف بلندپروازانه‌ای را در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، برق و آب تعیین کرده است. مقدمه تحقق این اهداف مستلزم بهره‌گیری گسترده از فناوری های پیشرفته در تمام بخش های صنعت انرژی است. گزارش نیازمندی های فناورانه کلیدی در هر بخش را شناسایی و تشریح می کند. همچنین آیین نامه های حمایت از تولید دانش بنیان در صنایع نفت و نیرو با اهداف برنامه هفتم تطبیق داده شده اند. یافته ها نشان می دهد این آیین نامه ها با اهداف...

ادامه مطلب

کیهان پیشگویی کرد/ قیمت دلار قرار است به چه عددی برسد؟

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، توجیه اقتصادی برای رشد قیمت ارز وجود ندارد. این نوسانات سیاسی و هیجانی است و بانک مرکزی همچون گذشته با سیاست‌های کارساز، بازار را کنترل و مدیریت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «احمد کیمیایی اسدی» اظهار داشت: با در نظر گرفتن شرایط سخت یک سال و نیم گذشته منطقه در موضوع اتفاقات ارزی، اقدامات ارزی مناسبی توسط دولت وقت و بانک مرکزی رخ داد.

ادامه مطلب

کاهش ضریب جینی دولت سیزدهم جای نگرانی دارد/ شیوع پدیده توزیع عادلانه فقر در ایران

لیلا مرگن: در آخرین جلسه هیات دولت، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی کاهش ضریب جینی را یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم اعلام کرد. به اعتقاد وی افزایش شدید یارانه‌های نقدی و توزیع کالابرگ را زمینه اصلاح شکاف طبقاتی در کشور اعلام کرد. اما آیا واقعا شکاف طبقاتی در ایران بهبود یافته است؟

ادامه مطلب

  10 ویژگی مهم وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت چهاردهم

سید حسن حسینی (کارشناس اقتصادی) – وضعیت اقتصاد کشور به دلیل تورم ،ارز چند نرخی و بسیاری متغیرهای اقتصادی در این روزها خوب نیست و لازم است احیای مجدد  (CPR)شود. اگر در انتخاب و گزینش وزیر اقتصاد به این نکات پیشنهادی توجه شود ، می توانیم شاهد  اتفاقات مثبت در اقتصاد کلان باشیم.

ادامه مطلب

ماجرای سه میلیون تومان واریزی برای بازنشستگان دو روز قبل از انتخابات چه بود؟

سی تیرماه، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، در نامه‌ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، در مورد تصویب‌نامه مصوب جلسه ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ هیات وزیران درخصوص «الحاق متنی به عنوان تبصره به بند ۱ تصویبنامه موضوع پرداخت ده میلیون ریال به صورت ماهانه به عنوان مبلغ علی الحساب متناسب سازی حقوق بازنشستگان» توضیح داد.

ادامه مطلب

ایران نهمین کشور جهان در مصرف مداوم نوشیدنی های الکلی است

فرشاد مومنی گفت: ایران از نظر سرانه مصرف الکل در میان مصرف کنندگان مداوم نوشیدنی‌های الکلی، رتبه نهم دنیا را دارد!
 دکتر فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، که در نشست رونمایی از کتاب «مرگ‌های از سر ناامیدی و آینده سرمایه‌داری» نوشته «آن کیس» و با عنوان « بررسی کج کارکردی‌های نظام آموزش، سلامت و اشتغال کشور و آثار آن بر فقر، نابرابری و عقب ماندگی فناورانه» در موسسه مطالعات دین و اقتصاد سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: این کتاب در زمینه حیاتی ترین و سرنوشت سازترین مباحث برای جامعه بشری حاوی مباحث مهمی است.
به گزارش جماران، منظور از مرگ‌های از سر ناامیدی، مرگ‌هایی است که در اثر شدت اعتیاد به مواد مخدر، الکل و خودکشی پدید می‌آید. هر سه این موارد همواره در طول تاریخ بشر وجود داشته اما از نقطه عطف پایان دهه ۱۹۸۰ ابعاد بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است.

ادامه مطلب

توزیع عادلانه درآمد در چه شرایطی به پزشکیان تحویل می‌شود؟

توزیع عادلانه درآمد همواره یکی از مهم‌ترین مباحث در اقتصاد کشورهای مختلف جهان است. شاخص‌های نابرابری، معیاری برای ارزیابی عملکرد اقتصادی کشورها در خصوص توزیع درآمد محسوب می‌شود که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از ضریب جینی کشور و توزیع درآمدها در پایان سال ۱۴۰۱ ضریب جینی در کشور از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ شروع به حرکت به سمت یک روند نزولی و کاهشی داشته است. به نحوی که ضریب جینی از محدوده ۰.۴۰۹۳ در سال ۱۳۹۷ به ۰.۳۸۷۷ در سال ۱۴۰۱ رسیده که نشان از حرکت به سمت توزیع عادلانه‌تر درآمدها در کشور طی این سال‌ها دارد.
با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات چهاردهمین دوره‌ ریاست جمهوری و انتخاب وی به عنوان نهمین رئیس جمهور کشور در نظر داریم که حوزه های مختلف اقتصادی را مورد بررسی قرار داده و ببینیم که دولت سیزدهم با چه شرایطی آن را تحویل دولت بعدی خواهد داد.

ادامه مطلب

تامین ۱۹.۹ میلیارد دلار برای واردات/ سهم ۱۰ میلیارد دلاری کالاهای بازرگانی

طبق اعلام بانک مرکزی، از ابتدای سال تاکنون ۱۹ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده که سهم کالاهای بازرگانی و تجاری ۱۰ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار است. به گزارش ایسنا، طبق اعلام بانک مرکزی، از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا ۲۲ تیرماه، مبلغ ۱۹ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. براین اساس، برای کالاهای اساسی و دارو ۴ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار، ‌برای کالاهای...

ادامه مطلب

آغاز فراخوان ثبت‌نام خودروهای فرسوده از امروز/ خودروهای ابراز شده تا ۵ سال جریمه نمی‌شوند

مهران سالاریه در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند از امروز (شنبه) با مراجعه به سامانه نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir ثبت‌نام کنند تا در اولویت طرح‌های جایگزینی خودروسازان یا اعطای تسهیلات جایگزینی قرار بگیرند. رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور تشریح کرد: مالکان خودروهای فرسوده سواری، سنگین و موتورسیکلت‌ها بجز خودروهای دولتی و تاکسی‌ها، پس از مراجعه به سایت ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در بخش «فراخوان ثبت‌نام خودروهای فرسوده» با وارد کردن اطلاعات خود و خودرو فرسوده‌یشان از بخش «ثبت نیازمندی‌ها» نوع طرح خود اعم از نقدی، جایگزینی نقدی، تسهیلاتی...

ادامه مطلب

قالیباف: دلار از معاملات ایران و روسیه حذف شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: ما منافع مشترک و همچنین دشمنان مشترکی داریم. ما در منطقه اوراسیا می‌توانیم ببینیم که ایران و روسیه دو کشور مهم هستند. روابط عمیقی بین دو کشور وجود دارد. در سفر پیشین خود به روسیه من پیام مکتوب آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم کشورم را به آقای پوتین رساندم. ما نوعی توافق بلندمدت بین دو کشور داریم که بسیار جامع است. این توافق حیطه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی را در برمی گیرد.

قالیباف افزود: بریکس یک فرصت بسیار مهم را برای ما فراهم کرده است. در رابطه با دلارزدایی همه معاملات بین ایران و روسیه بدون دلار انجام می‌گیرد. تمامی این موضوع به خاطر روش‌های نادرست و غلطی است که آمریکا در رابطه با یکجانبه گرایی خود در پیش گرفته است.

ادامه مطلب

بازنشستگان نگران متناسب‌سازی حقوق‌ها و صدور احکام نباشند/ طرح جدید تامین‌اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در تادیه بدهی، یکی از خوش حساب‌ترین دولت‌ها طی دولت‌های مختلف برای سازمان تامین اجتماعی، دولت مردمی سیزدهم است، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است و این موضوع ادامه دارد. به گزارش ایسنا، میرهاشم موسوی در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی امروز با بیش از ۴۶ میلیون نفر تحت پوشش سرو کار و دارد، اظهار کرد: اساسا کارکرد این سازمان در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و اجتماعی است. در آغاز دولت سیزدهم...

ادامه مطلب