خودروسازی شیرین عسل هم به سرنوشت زر ماکارون دچار شد؟

سال گذشته بود که پس از انتشار خبر ورود زر ماکارون به خودروسازی، شرکت شیرین عسل هم به عنوان دومین شرکت تولیدکننده مواد غذایی، آمادگی خود را برای ورود به صنعت خودروسازی اعلام کرد. «شیرین عسل خودروساز می‌شود»! این خبری بود که از سوی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مواد غذایی در اردیبهشت 1402، یعنی حدود یک سال از گذشت خبر تولید خودرو توسط زر ماکارون منتشر شد. با گذشت بیش از دو سال از انتشار خبر تولید خودرو توسط زر ماکارون، می‌توان دید که این شرکت هیچ اطلاع‌رسانی دقیقی از زمان تولید و عرضه اعلام نکرده و همین موضوع باعث می‌شود...

ادامه مطلب

  10 ویژگی مهم وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت چهاردهم

سید حسن حسینی (کارشناس اقتصادی) – وضعیت اقتصاد کشور به دلیل تورم ،ارز چند نرخی و بسیاری متغیرهای اقتصادی در این روزها خوب نیست و لازم است احیای مجدد  (CPR)شود. اگر در انتخاب و گزینش وزیر اقتصاد به این نکات پیشنهادی توجه شود ، می توانیم شاهد  اتفاقات مثبت در اقتصاد کلان باشیم.

ادامه مطلب

ایستادگی ظریف مقابل غنیمت بگیران و سهم بگیران از کابینه چهاردهم ظریف زیر فشارِ سنگین «تندروها» و «مجاهدان شنبه» /هتاکی روزهای اخیر به «معتمد پزشکیان» بخاطر چیست؟

چینش کابینه مهمترین گامی است که رئیس‌جمهوری منتخب این روزها با آن چالش دارد. او جواد ظریف را مامور روند انتخاب نامزدهای نهایی وزرای کابینه خود کرده است؛ همین امر باعث شده تا ظریف از جهت دیگری غیر از تندروها تحت فشار قرار گیرد؛ این جهت همان «مجاهدان شنبه»، غنیمت‌گیران و مهندسان کابینه هستند.

ادامه مطلب

استقبال دانشمندان جهان از انتخاب یک جراح قلب به ریاست‌جمهوری ایران

محققان در ایران و جهان بر این باورند که انتخاب چهره‌ای با سابقه علمی- دانشگاهی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران، باعث سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در بسترهای علمی خواهد شد.

غزال زیاری: مردم ایران، یک جراح قلب را به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده خود انتخاب کرده‌اند و دانشمندان از سراسر دنیا امیدوارند که «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور جدید ایران که در یکی از دولت‌های سابق در سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول به فعالیت بود، بتواند علاوه بر ارتقای شرایط دانشگاه‌ها، باعث بهبود روابط کاری دانشمندان ایرانی با همتایان بین‌المللی‌شان شود و درعین‌حال، زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بیشتر در مسائل علمی، آزادی علمی بیشتر و احیای گفتگوها در مورد برنامه هسته‌ای شود.

«منیف ذوبی» مدیرکل سابق آکادمی علوم جهان اسلام دراین‌باره می‌گوید: «پزشکیان فرزند نظام آموزش عالی ایران است و احتمالاً مدافع خوبی برای علم خواهد بود. صرف حضور او برای رؤسای دانشگاه‌ها و محققان، الهام‌بخش خواهد بود.»

ادامه مطلب

میراث دولت دوازدهم در حوزه‌ی برق چه بود/ دلیل خاموشی‌های مکرر این روزها چیست؟

هر چند سه سال از پایان فعالیت دولت تدبیر می‌گذرد اما همچنان مقامات دولت سیزدهم در آخرین روزهای فعالیت نارسایی‌های موجود را متوجه عملکرد دولت پیشین می‌دانند.
 با قطعی‌های مکرر برق در روزهای اخیر در شهرهای مختلف، بار دیگر مسئولان دولت سیزدهم، دولت قبل را به ‌کم‌کاری متهم کرده و عامل اصلی ناترازی را کاهش میزان توسعه ظرفیت تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان می‌کنند. وزیر نیرو دولت سیزدهم مدعی شده تولید برق در دولت قبل فقط ۲۳ درصد رشد داشته و دولت سیزدهم کشور را با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق تحویل گرفت.
سایت حسن روحانی در گزارشی نوشت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۰۰۱۷ مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شد؛ سهم دولت یازدهم ۷۹۲۶ مگاوات و دولت دوازدهم ۱۲۰۹۱ مگاوات بود؛ به طور متوسط سالانه ۲۵۰۰ مگاوات.

ادامه مطلب

چه روایتی از «انتخابات ۴۰۳» به احیای امید می انجامد؟

صادق آبسالان (جامعه شناس) – طی چند روز گذشته، گفتارها و روایت های مختلفی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مطرح شده است. انتخاباتی که در شرایط “اضطرارگون” برگزار و حامل معانی پیدا و پنهان بسیاری بود. فارغ از نتیجه انتخابات، که موضوعی مهم است، عدم شرکت بیش از نیمی از واجدین شرایط نکته اصلی این انتخابات و چند انتخابات گذشته بوده است. 

با ادبیات علم پزشکی تفسیر پاتولوژی (آسیب شناسی) جامعه ایران طی چهار مرتبه (انتخابات ۹۸، ۱۴۰۰، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳) علائم یک بیماری را تکرار کرده است. حاکمیت به مثابه  پزشکی”حاذق” باید نتایج این آزمایش را چگونه تفسیر کند؟

ادامه مطلب

چرخش به چپ در فرانسه/ کدام سناریوها محتمل است؟

روی کار آمدن چپ ها در فرانسه در شرایطی اروپایی ها را غافلگیر کرد که برای اولین در دوره مدرن خود هیچ کدام از ائتلاف های حزبی نتوانستند اکثریت قاطع را در پارلمان به دست آورند.

ادامه مطلب